Vlierbloesemsiroop ... met ontploffingsgevaar

Ik maakte al eens eerder vlierbloesemsiroop. De versie waarin je de boel kookt. Heel lekker, maar ik zat met een vies bruin goedje omdat ik de bloemen had verbrand met het kokende water.

Dus maakte ik deze keer de versie met citroenzuur. Ook heel lekker, maar dan anders: fris, een beetje zurig, maar de vlierbloesemsmaak komt wat later en minder fel.




Alleen is dat blijkbaar een gevaarlijke bezigheid. Afgelopen maandag vulde ik de flessen, drie dagen later ontplofte er eentje, zomaar ineens: boem! Dus nu zit ik wel een beetje met de bibbers voor de overgebleven flesjes (iemand tips?). En een plakkende vloer.

Voor de kinderen is het heerlijk als frisdrank: 1/3 siroop en 2/3 (bruis)water; voor de volwassenen kan je er verschillende aperitieven mee bereiden: 1/3 (bruis)water, 1/3 siroop en 1/3 witte rum of 1/3 siroop met 2/3 witte wijn of cava. Eventueel een blaadje citroenmelisse erin laten trekken.

Tip: dit type flesje verkopen ze bij onze Zweedse vriend, maar een goed gespoeld en gesteriliseerd bierflesje (bv. Hopus) werkt even goed. Helaas zal je tot volgend jaar moeten wachten, want de bloesems zijn uitgebloeid.


Santé (boem)!


En volgend jaar koken we het boeltje maar weer ...


2 opmerkingen

  1. Wat een knalrecept! Ik heb even Google geraadpleegd en kwam terecht bij EVA. Daar ontdekte ik hetzelfde recept, maar met knalwaarschuwing en ook een mogelijke oplossing (enkel voor volwassenen)! Neem ook maar eens een kijkje. Succes!
    http://www.evavzw.be/index.php?option=com_content&view=article&id=91:recept&catid=57:culinair&Itemid=142&ID=710

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super, bedankt! Het zal de diepvriezer worden, want anders is het inderdaad niet echt kindvriendelijk. ;-)

      Verwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.