DIY 1,2,3-smartphonehoesje

Afgelopen vrijdag kwam mijn nieuwe smartphone toe. Ik, die sinds mensenheugenis (lees: sinds de introductie der gsm) met een simpele Nokia rondloop, had plots zo'n smal-glad-duur ding in mijn handen. Ik was dus totaal niet op m'n gemak. Tussen de speelstraat-straatfeest-bar-activiteiten door wilde ik per se nog diezelfde avond een jasje naaien voor mijn nieuwe vriend. En dus moest het snel gaan ...




Op tien minuten (kiezen, meten, knippen en naaien) stak het in elkaar.
Vind ik leuk!




Ook eentje maken? Het kleinste kind kan het! Maar ik schrijf het toch maar even neer. ;-)

Dit heb je nodig:
  • een lapje vilt, de dikkere versie welteverstaan (je krijgt 2 hoesjes uit een A4);
  • een stuk elastiek van minstens 2 cm breed (de mijne is 3 cm breed);
  • bijpassend garen.

Zo maak je het:
  1. Meet de breedte, hoogte en dikte van je smartphone. Of beter nog, zoek de afmetingen op.
  2. Tel bij de hoogte 1 cm bij en rond af naar boven. Bij mij: 13,29 cm + 1 cm = 14,29 cm. De hoogte van mijn rechthoek wordt 14,5 cm.
  3. Tel de breedte en de dikte op, tel er 1 cm bij, rond af naar boven en doe maal twee. Bij mij: (6,63 cm + 0,98 cm) + 1 cm = 8,61 cm. De breedte van mijn rechthoek wordt 9 cm x 2 = 18 cm.
  4. Knip een rechthoek uit je lapje vilt, met de berekende breedte en hoogte. Bij mij: 18 cm x 14,5 cm.
  5. Bereken de lengte van je elastiek: tel bij de hoogte van de rechthoek nog 1 cm bij en vermenigvuldig met twee. Bij mij: (14,5 cm + 1 cm) x 2 = 31 cm. Knip je elastiek af op deze lengte.
  6. Bereken waar je elastiek moet komen: deel de breedte van je rechthoek door 4, hier moet het midden van de elastiek komen. Bij mij: 18 cm : 4 = 4,5 cm.
  7. Vouw je elastiek dubbel en speld vast op de binnenkant aan de onderzijde van de rechthoek, met het midden van de elastiek op de afstand die je net hebt berekend (bij mij op 4,5 cm dus). Van de twee uiteinden van de elastiek moet 1 cm naar binnen zitten, de lange lus steekt naar buiten.
  8. Vouw je rechthoek dubbel (met de goede kant gewoon naar buiten) en stik de onderzijde en de open zijkant dicht op 0,5 cm. Ik maakte een ronde bocht en knipte daarna ook de onderste hoekjes rond af, maar dat kies je zelf.
  9. Klaar!




Dit is de basisversie.
Je kan het hoesje natuurlijk naar believen 'pimpen' met stiksels, flockfolie,
met twee kleuren vilt werken ...
Je kan er eentje matchen met elke handtas die je hebt
of je kan er ook eentje maken voor je tablet!


Vilt: De Banier.
Elastiek: Colruyt.

6 opmerkingen

  1. heel leuk, maar ik heb nog steeds zo'n gewoon nokia geval. en niet zo'n duur ding. hihi, ik hoop dat die van mij nog lang mee gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind ik leuk!
    Veel succes en plezier er mee.
    Groetjes Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, en het zit zeker in de lucht, ik maakte en blogde er deze week ook zo eentje!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.