Receptjes: vier feestelijke cupcakes (met lactosevrije variant)

We gaan nog even door op ons lactosevrije-feest-dessert-recepten-elan, maar daarna ga ik weer in normale modus hoor, wees gerust ...

Voor onze jaarlijkse familiebijeenkomst op Nieuwjaar mocht ik ook voor een klein dessertje zorgen. Met weer een familielid dat geen dierlijke melkproducten mag eten, kwam mijn pot kokosolie van de week ervoor dus goed van pas!

Wat begon als 'ik ga gewoon een cake bakken', eindigde in vier verschillende cupcakejes. Allemaal anders, allemaal overheerlijk (al vertel ik jullie straks toch wel mijn persoonlijke favoriet)!




Onderstaande recepten zijn telkens voor 12 cupcakes.


Vanillecupcakes met appel

Dit is eigenlijk het klassieke cupcake-recept, o.a. te vinden bij de Koekjesfee (die het recept vroeger op haar website had staan, maar nu blijkbaar enkel nog in haar boeken) of als viervierden-cake in de klassieke kookboeken.




Ingrediënten:
- 125 g boter (of gesmolten kokosolie voor de lactosevrije variant; zet hiervoor de gestolde kokosolie gedurende 45 seconden in de microgolfoven)
- 125 g suiker
- 2 eieren
- 125 g zelfrijzende bloem
- 1/2 zakje vanillesuiker of 1/2 theelepel vanille-extract in poeder of druppels (ik doe beide, suiker en extract, ik ben nl. zot op vanille)
- 2 à 3 eetlepels melk (bv. amandelmelk voor de lactosevrije variant)
- 1 appel

Bereiding:
- Verwarm de oven voor op 200° C.
- Mix de zachte boter (of olie) en de suiker tot een crème.
- Blijf mengen en voeg de vanillesuiker en vervolgens één voor één de eieren toe.
- Voeg eventueel extra vanille-extract toe.
- Voeg tussendoor eetlepels bloem toe.
- Voeg de rest van de bloem en de melk toe.
- Schil de appel, snij in stukjes en schep onder het deeg.
- Doe het deeg in een muffinplaat met papieren muffinvormpjes in. Vroeger deed ik dat met twee lepels, maar wie ooit naar 'Cupcake Wars' heeft gekeken, gebruikt daarvoor een ijsschep.
- Bak gedurende 15 à 20 minuten op 200° C. Voel met een prikker of de cakejes gaar zijn (als er geen deeg aan de prikker blijft hangen).


Frambozencupcakes met crumble van havermout, bruine suiker en chocolade

Dit recept vertrekt van dezelfde basis als hierboven (dus als je beide maakt, doe dan alvast de ingrediënten maal twee), maar ik voegde een overheerlijke crumble toe als toplaagje. Daarvoor haalde ik de mosterd bij het recept voor courgettebrood van Sally's Baking Addiction, maar ik veranderde de verhoudingen (veel te veel suiker!).




Ingrediënten:
Cupcakejes:
- 125 g boter (of gesmolten kokosolie voor de lactosevrije variant)
- 125 g suiker
- 2 eieren
- 125 g zelfrijzende bloem
- 1/2 zakje vanillesuiker of 1/2 theelepel vanille-extract in poeder of druppels (ik doe beide, suiker en extract, ik ben nl. zot op vanille)
- 2 à 3 eetlepels melk (bv. amandelmelk voor de lactosevrije variant)
- (diepvries-)frambozen
Crumble:
- 80 g havermoutvlokken
- 60 g donkerbruine (of lichtbruine) suiker
- 2 eetlepels of 16 g bloem
- 1/2 theelepel kaneel
- 45 g koude boter (of kokosolie)
- 1 eetlepel of 10 g bakvaste chocoladedruppels (deze bevatten wel sporen van melk, dus weglaten indien nodig)

Bereiding:
- Verwarm de oven voor op 200° C.
Crumble:
- Meng de havermout, suiker, kaneel en bloem.
- Voeg de boter (of kokosolie, die bij normale temperatuur gestold is) in kleine blokjes toe en meng met de handen.
- Lepel de chocoladedruppels erdoor.
- Zet de crumble opzij.
Cupcakes:
- Volg de stappen van de appelcupcakejes hierboven.
- Je kan de frambozen onder het deeg scheppen zoals bij de appelstukjes of ze op het deeg duwen als het al in de muffinvormpjes zit. Ik deed het laatste.
- Je kan dit natuurlijk ook met appelstukjes of ander fruit doen.
- Verdeel de crumble over de 12 gevulde muffinvormpjes en druk een beetje aan met de bodem van een glas.
- Bak gedurende 15 à 20 minuten op 200° C. Voel met een prikker of de cakejes gaar zijn (als er geen deeg aan de prikker blijft hangen).


Bananenbrood

Dit receptje scheurde ik lang geleden uit een Flair. het is normaal gezien een 'brood' voor vier personen. Ik maakte het voor het eerst in cupcakevorm.




Ingrediënten:
- 220 g bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- 100 g donkerbruine suiker
- 1 theelepel bakpoeder
- 1 theelepel vanille-extract
- 1/2 theelepel kaneel (optioneel, heb ik nog nooit toegevoegd)
- 2 eieren, losgeklopt
- 3 (rijpe) bananen, geprakt
- 125 ml plantaardige olie (jawel, ik gebruikte natuurlijk kokosolie, maar maïsolie kan bv. ook)
- 4 eetlepels maanzaad (optioneel, heb ik nog nooit toegevoegd)
- extra bruine suiker
- een beetje zwarte chocolade en een scheutje (amandel-)melk (optioneel)

Bereiding:
- Verwarm de oven voor op 175° C.
- Meng de bloem met het bakpoeder, de bruine suiker, vanille en eventueel kaneel.
- Voeg de losgeklopte eieren, geprakte bananen en olie toe.
- Meng het geheel tot een glad beslag.
- Doe het beslag in een muffinplaat met papieren muffinvormpjes in en bestrooi het geheel met (maanzaad en) bruine suiker.
- Bak gedurende 20 à 25 minuten op 175° C. Voel met een prikker of de cakejes gaar zijn (als er geen deeg aan de prikker blijft hangen).
- Bij mij was deze keer niet veel van de bruine suiker meer te zien na het bakken. Daarom smolt ik enkele stukjes zwarte chocolade met een scheutje (amandel-)melk en trok ik daarmee ter versiering wat willekeurige 'kribbels' op elk cakeje.


Brownies

De brownies van Jeroen Meus uit Dagelijke Kost zijn hier altijd een succes. Ook deze kan je in cupcakevorm maken. Voor 12 cupcakes heb je iets minder nodig dan het oorspronkelijke brownie-recept voor 4 personen, ongeveer 3/4 namelijk.




Ingrediënten:
- 185 g boter
- 150 g pure chocolade
- 3 eieren
- 225 g suiker
- 45 g patisseriebloem
- 60 g cacaopoeder
- 3/4 theelepel bakpoeder
- 15 g brésiliennenootjes (optioneel, doe ik nooit)

Bereiding:
- Verwarm de oven voor op 180°C.
- Breek de chocolade in stukjes en snij de koude boter in blokjes. Laat de boter en de chocolade zacht smelten au-bain-marie (of zoals ik een minuutje in de microgolfoven).
- Klop de eieren tot een luchtige en schuimige massa.
- Voeg de suiker toe en meng verder tot een bleek schuimig mengsel.
- Zeef de bloem in een aparte kom, samen met het cacaopoeder en het bakpoeder.
- Roer tussendoor even in de smeltende chocolade met boter. Schenk het mengsel van gesmolten chocolade met boter bij de opgeklopte eieren.
- Voeg ook de bloem met cacaopoeder en bakpoeder toe. Laat alles kort mengen.
- Schenk het chocoladebeslag in een muffinplaat met papieren muffinvormpjes in.
- Strooi er indien gewenst een laagje krokante brésiliennenootjes over.
- Bak het beslag zo'n 15 minuten in een oven van 180° C. Na het bakken zal het gebak nog een beetje wak zijn.
- Laat het gebak goed afkoelen, zodat het opstijft. Het is de bedoeling dat de binnenkant van de brownies nog zacht en vochtig is.



En voilà, vier overheerlijke (lactosevrije) cupcakes!


Jullie hadden nog mijn favoriet te goed ... De brownies zijn super als ze nog lauw zijn met een bolletje vanille-ijs erbij, maar de ervaring heeft mij nu geleerd dat de frambozencupcakes met crumble dit nog overtreffen. Nog lauw - of zelfs 30 seconden opgewarmd in de microgolfoven - met een bolletje vanille-ijs erbij (dat helaas niet lactosevrij is), zijn ze niet alleen een streling voor het oog, maar ook als een engeltje dat op je tong piest! ;-)



Smakelijk!


Ik wens jullie een fantastisch 2015,
een even heerlijk jaar als deze cupcakes! ;-)

5 opmerkingen

  1. Ziet er heerlijk uit! Jammer genoeg ben ik niet zo'n baktalent maar wie weet waag ik me er toch eens aan :-)
    Van mij ook de beste wensen voor jou en je gezin. Dat we in 2015 nog veel fijne berichten van je mogen lezen!
    http://mizolilie.blogspot.be/2014/12/bijna-weer-een-jaar-voorbij.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooohh, nu heb ik keiveel zin in cakejes!
    De jouwe klinken alsof ze overheerlijk waren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga ze allemaal pinnen, en ooit wel eens bakken dus. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de receptjes ! Hier zijn ze ook gepind en hoop ze een van dees dagen eens te bakken, want ze zien er superlekker uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zien er leuke en lekkere gebakjes uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.