Blogtour: Louisa for Women - Compagnie M.




For English, please scroll down.

'Dat ik dat nieuwe patroon heel graag wilde uittesten,' reageerde ik op haar Instagram-feed. 'Dat ik haar maar een mailtje moest sturen,' antwoordde ze. Daar moest ze niet lang op wachten ...

'Ze', dat was natuurlijk Marte van Compagnie M., die af en toe een sneak peek van haar nieuwste patroon postte. Ik kon mijn geluk niet op toen ik hoorde dat ik mocht meetesten, en beter nog; dat ze een testersdag organiseerde!




Met een zak vol stof en ander gerief, mijn naaimachine en een bang (zenuwachtig) hartje trok ik naar Bar Stark, waar Katelijne nu haar (web)shop Mon Depot uitbaat. Wat een toffe locatie! En wat een leuke bende trof ik daar aan: een hoop fijne blogmadammen op een rij, met Marte op kop. Iedereen begon naarstig te naaien en iedereen hielp elkaar: bij elke tussentijdse pasbeurt kwam de 'paspolitie' langs om te vertellen wat er nog aangepast moest worden. Resultaat: ik had een heel leuke dag, leerde weer wat nieuwe 'gezichten-achter-blogs' kennen en ging met een bijna-afgewerkt en op dat moment bijna-perfect passende Louisa naar huis. Het verslag lees je op de blog van Marte. Nogmaals een dikke dankuwel, Marte!




Maar nu over dat kleedje. Hoewel het om een test ging, wilde ik toch meteen gaan voor een draagbare versie. Eentje voor de winter, dus met 3/4-mouwen en in een dikker stofje. Ik denk dat ik wel een halfuur bij Pauli rondliep en mijn hand overal allerlei stofjes liet glijden, maar steeds kwam ik terug bij dat ene stofje: een koningsblauw ribfluweel met een motiefje in. De dames van Hexagoon hielpen me daarna aan de perfecte paspel, in een kleur ergens tussen zilver en ijsblauw, en met een zilverdraadje in.




Nu moet ik bekennen dat ik eigenlijk weinig kleedjes draag, een beetje wegens witte-benen-gêne in de zomer en nylon-ladder-angst in de winter, maar vooral omdat ik dat eigenlijk niet zo comfortabel vind. Maar dit kleedje: het zit als gegoten en ik zou er in kunnen wonen! Eerst en vooral had ik nooit durven denken dat dit model me zou staan, maar dat doet het dus wel. En verder heb ik geen dikke-buiken-stress. En kan ik mijn zakdoek kwijt in die mooie asymmetrische zakjes. En kan ik er mee fietsen (jawel, mevrouw de Cirkusprinses, ook hier heeft het kleedje de fiets-test met glans doorstaan!). En kan ik het zowel voor casual als voor iets feestelijker gelegenheden uit de kast halen. Niets dan voordelen!


Ok, mijn ogen zijn toe op deze foto, maar zie die pasvorm eens!


Je kan het patroon onder andere aankopen in de webshop van Compagnie M. Tot het einde van deze week krijg je daar met de code LOUISA10 een mooie korting!

Heb je nog een beetje hulp nodig bij het maken van je Louisa, schrijf je dan meteen in voor één van Martes workshops.


Twee ongeduldige kinderen achter de schermen.


Met dank aan meneer lielebeesje voor de fotoshoot en aan VanRob (Robbe Vanmeensel) voor de mooie street art in 'onzen achtertuin', het Provinciedomein van Kessel-Lo.


Kijk daar, een lielebeesje!


I was one of the lucky ones who paticipated in the Louisa dress test event. Although I was pretty nervous, I really had a great day. I got to meet Marte and some other great Belgian sewing bloggers, but I also learned a lot about fitting and I came home with an almost finished and prefectly fitting Louisa dress. Thanks again, Marte!





I wanted to create a winter version of the Louisa, so I choose a beautiful royal blue corduroy fabric and I found some perfect piping too, the colour is somewhere between silver and ice blue, with a silver thread in it. As you can see, I went for the 3/4 sleeves and the asymmetrical pockets.

I don't wear dresses very often, but this one fits so well and it's so comfortable, I could almost live in it! I love the pockets, I'm able to ride my bike when I'm wearing it, it's suitable for casual and festive occasions ... So many benefits!





You can buy the pattern in the Compagnie M. webshop. With the code LOUISA10, you get a nice discount until the end of this week!


Aanpassingen aan mijn kleedje:
Taille en heupen kregen een maatje groter dan de borst. Daar voegde Marte in de uiteindelijke versie een handleiding voor toe, hoera!
Behalve de aanpassingen die Marte doorvoerde in het uiteindelijke patroon, heb ik het kleedje op de taille en heupen telkens 2 cm verlengd en verlengde ik ook de mouwen (dat mocht zelfs nog wat meer zijn, vind ik). Aan de rugnaden moest ik een beetje innemen.
En de luie naaister in mij gebruikte haar blindzoomvoetje in plaats van het kleedje met de hand om te zomen.


Stof: Pauli.
Paspel: Hexagoon.
Blinde rits en garen: Veritas.

35 opmerkingen

  1. Een superversie. Ribfluweel daar had ik nog niet aan gedacht maar wel een superidee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Zo jammer dat ik het niet op foto vastgelegd kreeg, maar in dat ribfluweel zit echt nog een mooi motiefje (dus niet gewoon strepen), dat het veel minder 'casual' maakt ...

      Verwijderen
  2. Heel mooie versie, staat je supergoed !!
    En die dikke-buiken-stress is inderdaad niet nodig met dit patroon, me happy too :-)
    Bloos, bloos, ik gebruikte ook mijn blindzoomvoetje hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje!
      Blij dat ik niet de enige ben, het leek bijna een zonde om dat niet met de hand te doen. ;-)

      Verwijderen
  3. Mooi! Maar dat wist ik al! :) en hoera voor fietsproof jurkjes met zakken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Maar dat wist ik al! :) en hoera voor fietsproof jurkjes met zakken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit bewijst dat een effen versie ook prachtig is! Topjurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke foto's en mooie winterse versie. Het patroon flatteert echt iedereen en telkens een andere stof of stofcombinatie geeft weer een "andere" jurk.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Ik twijfelde echt wel of dat patroon iets voor mij zou zijn, maar kijk ...

      Verwijderen
  7. Mooi, ik ben dol op die kleur blauw! Hij staat je prachtig. En wat een geweldige foto locatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blauw is mijn lievelingskleur. ;-)
      Het is niet te geloven dat we daar nooit eerder foto's hebben gemaakt (al werd er wel raar gekeken door voorbijgangers).

      Verwijderen
  8. Wat moet dat zalig zitten, zulke ribfluweel. Staat je heel mooi, en dat lieveheersbeest in de achtergrond :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, zalig (en toch ziet het er niet uit als een schort). ;-)

      Verwijderen
  9. Wauw, ribfluweel <3 Het kleedje staat je prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel mooi alweer, ik raak steeds meer overtuigd :-)
    (http://lilliepawillie.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een foto's (super met dat lielibeestje :-), ik had het door ! En dat blauw ;... het staat je goed

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ribfluweel! Eigenlijk een super goed gevonden stof voor een Louisa! less is more en dit jurkje is er het bewijs van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb serieus getwijfeld hoor, omdat dat ribfluweel het meteen zo casual maakt normaal gezien, maar je zou die stof echt van dichtbij moeten kunnen zien, dat motiefje is prachtig.

      Verwijderen
  13. Bij deze nu wel de aanpassingen gelezen :)
    Het kan wel zijn dat ik geluk heb en ik niks moet veranderen en anders kan ik jou tip al gebruiken!
    Knap gedaan! ;-)
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je staat er heel goed mee. Schoon gerief, die louisa!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow Els, supermooi kleedje en staat je geweldig. Maak jezelf nog maar een paar versies, Pauli zal nog wel een paar leuke stofjes hebben vermoed ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel fijn om te zien !

    Grts Vanrob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw werk is ook mooi om te zien! Ik heb ook nog een recentere blogpost met lentefeest-foto's van mijn dochtertje op die plek!

      Verwijderen
  17. Zou ik eens mogen vragen waar je de foto's hebt genomen? Het is een kei leuke muur voor de communiefoto's van de dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Kim, dat is in het provinciedomein van Kessel-Lo, bij de kleedkamers van de voetbal. Wij hebben er ook foto's gemaakt voor het lentefeest van de dochter. ;-)

      Verwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.